DE ACHT DAGEN: MEDITATIES EN GEBEDEN


18 januari Eerste dag: Oude en nieuwe verdeeldheid

Ezechiël 37:15-19, 22-24a
Eén in uw hand
Psalm 103:8-(13) 18
Liefdevol en genadig is de Eeuwige
1 Korintiërs 3:3-7, 21-23
Afgunst en verdeeldheid onder u
Johannes 17:17-21
Laat hen allen één zijn
Christenen zijn geroepen om Gods helende liefde gestalte te geven.
Christus bad niet voor niets voor zijn leerlingen: laat hen allen één zijn, opdat de wereld gelooft...
Verdeeldheid staat onze mogelijkheid om te getuigen in de weg.
Ook in Korea werd het christendom gebracht door mensen die het met elkaar oneens waren.
Het is verleidelijk om conflicten dan te zien als een onvermijdelijk deel van onze geschiedenis, en niet als iets dat fundamenteel in tegenspraak is met de boodschap dat God de wereld in Christus heeft verzoend.
Ezechiëls visioen van twee stukken hout, die één worden in Gods hand, is een uitdagende metafoor voor verdeelde christenen. In de twee stukken hout die het kruis vormen verzoent
Christus de mensheid met God. Zoeken naar eenheid is de belangrijkste opdracht voor christenen. Wij bidden om eenheid door de werking van de Heilige Geest, daarnaast willen we ook met elkaar in gesprek blijven.

Gebed
God, u houdt van ons en hebt ons vergeven in Christus.
Met uw liefde wilt u ons onderling verzoenen.
Zie goedgunstig op ons neer, als wij werken aan en bidden voor eenheid van alle christenen.
Geef dat wij ervaren dat wij elkaar werkelijk tot zusters en broeders zijn.
Mogen wij één worden in uw hand. Amen.


19 januari: Tweede dag Oorlog en geweld

Jesaja 2:1-4
Geen mens zal meer weten wat oorlog is
Psalm 74:18-23
Vergeet het leven van uw armen niet voorgoed
I Petrus 2:21-25
Door zijn striemen bent u genezen
Matteüs 5:38-48
Bid voor hen die u vervolgen

Oorlog en geweld staan de eenheid in de weg die God voor de mensheid wil.
Ze ontstaan onder meer uit hoogmoed die ons verhindert om het fundament van ons bestaan te ontdekken.
Christenen in Korea willen niets liever dan de scheiding tussen Noord- en Zuid-Korea achter zich laten en ook elders in de wereld vrede stichten.
Hun situatie laat zien hoe vijandschap en wraak als een vicieuze cirkel van geweld werken. Jezus geeft zijn volgelingen de kracht om juist van geweld af te zien.
Trouw aan de Vader sterft hij aan het kruis om ons te redden van zonde en dood.
Zijn dood markeert het begin van een nieuwe schepping die zonde, geweld en oorlog aan het kruis nagelen.
Christus leert ons het herstel van Gods schepping, hoop op en geloof in de komst van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
Wij blijven in zijn voetspoor zoeken naar eenheid van christenen en strijden tegen alle vormen van oorlog en geweld.

Gebed
God, u hebt uzelf laten kruisigen opdat wij één zouden worden en onze zelfzucht, hoogmoed, ijdelheid en boosheid achter ons zouden laten.
Wij bidden u voor verdrukten die lijden onder allerlei soorten van geweld, boosheid, haat, en voor slachtoffers van dwalingen en ideologieën.
Wij bidden u om de vrede die bij uw schepping hoort.
Wij bidden dat christenen samen werken voor uw gerechtigheid. Geef ons de moed om anderen te helpen hun kruis te dragen en niet anderen ons kruis op de schouders te leggen.
Leer ons onze vijanden lief te hebben en niet te haten. Amen.

20 januari: Derde dag Onrechtvaardigheid en armoede

Leviticus 25:8-14
Het jubeljaar dat bevrijding brengt
Psalm 146
De Eeuwige doet recht aan de verdrukten
1 Timoteüs 6:9-10
Want de wortel van alle kwaad is geldzucht

Lucas 4:16-21
Jezus en het genadejaar van de Eeuwige als bevrijding Wij bidden om Gods Koninkrijk, een wereld waar de armste mensen niet voortijdig sterven.
Maar het huidige marktsysteem vergroot de economische ongelijkheid. Geldzucht lijkt, volgens de schrijver van de brief aan Timoteüs, de wortel van alle kwaad.
Wat kunnen en moeten kerken doen? Jezus gebruikt het beeld van het jubeljaar.
Volgens de tekst van Leviticus konden economische immigranten naar huis terugkeren; en als men niets meer had, kon hij als vreemdeling blijven.
Op het uitlenen van geld of op voedsel mocht je geen winst maken. Het jubeljaar omvat een gemeenschappelijke ethiek: bevrijding van slaven, herstel van hun financiële rechten, het kwijtschelden van hun schulden en herstel van hun middelen van bestaan.
Tegenwoordig wordt 'meer geld' beschouwd als het hoogste doel in het leven.
Als kerken willen wij een tegenstem laten horen door in de geest van het jubeljaar te leven.

Gebed
God van gerechtigheid, op sommige plaatsen in de wereld is een overvloed aan voedsel, elders is niet genoeg.
God van vrede,
er zijn mensen die baat hebben bij geweld en oorlog en anderen moeten vanwege oorlog en geweld hun huizen verlaten en worden vluchteling.
God van liefde, leer ons dat we niet door geld maar door uw woord leven, door u lief te hebben en te doen wat u van ons vraagt.
Dit bidden we in de naam van Jezus Christus, onze Heer. Amen.

21 januari: Vierde dag: Ecologische crisis

Genesis 1:31-2:3
God zag dat het zeer goed was
Psalm 148:1-5
Op zijn bevel zijn zij geschapen
Romeinen 8:18-23
De verwoesting van de schepping
Matteüs 13:31-32
Het kleinste van alle zaden

God schiep onze wereld met wijsheid en liefde. En God zag dat het goed was. Nu staat de wereld echter aan de rand van een ecologische crisis.
De aarde lijdt. Ons buitensporige gebruik van energie warmt de aarde op. Door ontbossing nemen de woestijngebieden sneller toe dan ooit.
Driekwart van het leven in de oceanen is al verdwenen. Elke dag sterven 100 diersoorten uit.
Het verlies van biodiversiteit is een ernstige bedreiging voor de mensheid zelf.
We kunnen de apostel Paulus nazeggen: De schepping is aan de macht van verwoesting overgeleverd.
De ongebreidelde hebzucht draagt sterk bij aan de vernietiging van het milieu en werpt een schaduw van dood over de hele schepping.
Gezamenlijk moeten christenen hun uiterste best doen om de schepping te bewaren.
Dat kunnen ze alleen als ze de handen ineen slaan. Christus laat ons respect zien voor zelfs het kleinste zaadje. Zo mogen christenen zich eenstemmig inzetten voor de toekomst van onze planeet.

Gebed
Scheppende God,
de wereld is door uw woord geschapen en u zag dat het goed was.
Maar nu verspreiden wij dood en verwoesten we onze leefomgeving.
Geef dat wij spijt krijgen van onze hebzucht; help ons om te zorgen voor al wat u gemaakt hebt. Geef, dat we ons samen willen inzetten om uw schepping te bewaren.
Amen.

22 januari: Vijfde dag: Discriminatie en vooroordelen.

Jesaja 58:6-12
Verwijder jezelf niet van je medemens
Psalm 133
Hoe goed is het als broeders samen wonen
Galaten 3:26-29
U bent allen één in Jezus Christus
Lucas 18:9-14


Sommigen die vertrouwden op eigen gerechtigheid God schiep de mens naar zijn beeld en zij waren één in zijn hand.
De zonde bracht vooroordelen betreffende ras, geaardheid, religie, of gewoon betreffende het feit man of vrouw te zijn.
Discriminatie ontmenselijkt en is een bron van lijden. Jezus was bijzonder gevoelig met betrekking tot de gelijkheid van alle mannen en vrouwen.
Verachting hoort niet te bestaan in het hart van gelovigen. Psalm 133 vergelijkt de vreugde van samen te leven met de weldaad van kostbare olie of de dauw van de Hermon.
Deze vreugde proeven we steeds als wij samen komen in oecumenische bijeenkomsten.
Het is de missie van alle christenen om de oorspronkelijke eenheid te herstellen. We zijn één in Christus - hij is onze hoop.

Gebed
Heer, help ons om discriminatie en uitsluiting te herkennen. Ze beschadigen onze samenleving.
Richt onze blik en help ons onze eigen vooroordelen in te zien. Leer ons om alle verachting uit te bannen
en de vreugde te ervaren wanneer we in eenheid samenleven. Amen.

23 januari: Zesde dag: Ziekte en lijden.

II Koningen 20:1-6
Heer, gedenk mij!
Psalm 22:1-11: Waarom hebt u mij verlaten?

Jesaja 5:13-15
Het gelovige gebed zal zieken genezen
Marcus 10:46-52
Jezus vroeg: "Wat wil je dat ik voor je doe?"


Jezus is vaak bereid zieken te genezen. Alle kerken hebben oog voor het medelijden van Jezus met de zieken.
En christenen hebben dat voorbeeld gevolgd. Ze hebben niet slechts zorg gehad voor de zielen, maar ook voor de lichamen van de zieken.
De zieken gebruiken een woord van de Schrift als zij het uitschreeuwen: Waarom hebt u mij verlaten?
In de gelovige verhouding met God is plaats voor uitdrukkingen van verdriet, pijn of boosheid.
De zieken zijn méér dan ontvangers van zorg; zij zijn onderwerp van ons geloof. Wij willen graag snel ons doel bereiken (zoals de apostelen in het evangelie van Marcus) en de vragen van zieken staan dan in de weg.
Maar zij worden de boodschappers van een geheel ander antwoord van de Heer: "Kom, hij roept je."
De leerlingen begrijpen het pas als zij de zieke naar Jezus brengen. Jezus neemt de tijd voor de zieke en vraagt wat hij verlangt.
Een helende gemeenschap kan groeien als de zieken Gods aanwezigheid ervaren in de relatie met hun broeders en zusters.

Gebed
God, luister naar mensen als zij tot u roepen in ziekte en pijn. Mogen de gezonde mensen u danken voor hun welzijn -
en mogen zij de zieken van dienst zijn met liefhebbend hart en open handen.
God, laat ons allen leven in uw genade en voorzienigheid, en zo uitgroeien tot een ware helende gemeenschap waarin allen u prijzen.
Amen.

24 januari:Zevende dag: Verscheidenheid van religies.

Jesaja 25:6-9
Hij is de Heer, hij is onze hoop
Psalm 117:1-2
Loof de Heer, alle volken, prijs hem, alle naties
Romeinen 2:12-16
Zij die de wet naleven, zullen gerechtvaardigd worden
Marcus 7:24-30
De kwade geest heeft uw dochter al verlaten

Kerken voeren de dialoog met elkaar omwille van de eenheid onder de christenen. In de laatste jaren wordt ook een dialoog ontwikkeld met mensen van andere geloofsrichtingen, vooral met de mensen van het Boek (joden en moslims).
Deze ontmoetingen zijn niet alleen leerzaam, ze helpen ook om respect en goede verhoudingen te versterken. Er wordt vrede gesticht, en conflicten krijgen minder kans.
Als ons christelijk getuigenis voortkomt uit ons geloof in Christus, zal onze afwijzing van vooroordeel en conflict ook sterker zijn.
Door de dialoog met andere religies gaat de christelijke identiteit niet verloren.
We beseffen: Gods liefde is inclusief. Er mag vreugde zijn om de eenheid in gehoorzaamheid aan Jezus' gebed.

Gebed
Heer onze God,
wij danken u voor de wijsheid die we verkrijgen uit de heilige Schrift.
Geef ons de moed om ons hart en hoofd open te stellen voor onze naasten van de andere christelijke tradities en de andere religies.
Geef ons de genade om barrières van onverschilligheid, vooroordeel en haat te doorbreken.
Geef ons het visioen van de jongste dag
wanneer christenen opgaan naar dat ultieme feest en tranen en meningsverschillen door liefde zijn overwonnen.
Amen.

25 januari: Achtste dag: Hoop in een wereld van verdeeldheid.

Ezechiël 37:1-14
Mijn volk, ik zal jullie graven openen
Psalm 104:24-34
Zo geeft u de aarde een nieuw gelaat
Openbaring 21:1-5a
"Ik maak alles nieuw"
Matteüs 5:1-12
Gelukkig zijn jullie

Gods laatste woord is geen oordeel, het is een scheppend woord, dat gebrokenheid tot eenheid omvormt.
De verrezen Heer is het begin van een nieuw en authentiek leven; onderpand van een fundamentele en radicale verandering van de ons bekende wereld.
De verrijzenis kondigt het einde aan van de oude orde en zaait het zaad van een nieuwe eeuwige schepping waar God alles in allen is. De verrezen Heer is de hoop van de christen.
De kracht van gebed om eenheid is Gods vernieuwende en scheppende kracht. Het is de wijsheid van de Geest die dorre beenderen nieuw leven inblaast.
Biddend om eenheid stelt de christen zich open voor de beweging van Gods genade die hem maakt tot instrument van die eenheid.
Dit was immers de zending die Christus aan zijn apostelen gaf.

Gebed
Genadige God, u bent met ons alle dagen,
in lijden of verwarring;
u wilt er zijn tot het einde van de tijd.
Help ons om een volk te zijn dat doordrenkt is van hoop, levend vanuit de zaligsprekingen
en in dienst van de eenheid die u verlangt.
Amen.

Webmaster-NL


Vorige pagina